lördag 22 maj 2010

Operation - Rädda Fikusen!

När jag flyttade in i den här lägenheten, alltså för lite drygt 11 år sedan (!) så fick jag en stor fin fikus av mormor och morfar. Hon (fikusen alltså) har en väldigt stark överlevnadsinstinkt. Trots att jag ibland missat att vattna och trots otaliga renoveringar har hon kämpat starkt. Hon har till och med överlevt flera kattungekullar. En riktig fighter också!

På senaste tiden (ok, jag erkänner, tillståndet har nog hållit i sig ett ganska bra tag) så har hon varit ledsen. Hon började med att slänga löv här och där i protest. Jag sopade upp dem och noterade missnöjet och ökade bevattningsfrekvensen. Men det var hon inte nöjd med. Hon började hänga och visa tydligt att det var något som verkligen inte stod rätt till.

Jag kom fram till att hon antagligen vill byta hem (dvs kruka) och omges av ny fräsch jord. Så jag har letat efter ett lämpligt nytt hem ett tag. För en vecka sedan hittade jag & Fredrik det perfekta hemmet. Problemet var bara att hemmet hade ett hål i botten, ett så kallat dräneringshål. Men hon vill ha tätt. Så vi fick vara lite innovativa. Med en plastbit, superklister och silikonfog täppte vi till hålet. Det tog flera dagar innan det torkade. Idag har jag planterat om henne! Hon var minst sagt ovillig att lämna sitt gamla hem, en vit plastkruka som till storleken är en fjärdedel av hennes nya hem, men tillslut övertygade jag henne. Jag förstår att hon rotat sig hårt, den här tjejen hade förutom ett stort nät av rötter till och med stubbar strax under "ytan".

På bilen ovan ser ni henne i hennes nya hem. Nu hoppas jag att hon slutar sura snart. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar