måndag 17 maj 2010

Long time no see

Nu var det verkligen längesedan jag uppdaterade bloggen. Jag har fått mail med frågor som "lever du?" och dylikt. Och jag kan intyga att så är fallet. :) Jag har helt enkelt haft fullt upp och ju längre jag väntar med att uppdatera, desto mer känner jag att jag inte har tid att ta igen allt. Så jag börjar smått och får helt enkelt skippa vissa saker och sammanfatta andra allteftersom.

Jag börjar med att beskriva gårdagens middag, för den var (om jag får säga det själv) helt fantastisk. Jag och Fredrik har fått en försmak för libanesisk mat, men enbart ätit det ute på restaurang. Vi har pratat länge om att laga det, men vi har hela tiden skjutit på det. Igår var det äntligen dags. Shoppingvagnen var fylld av grönsaker, köttfärs och konstiga ingredienser som sumac och tahini och starka kryddor. Middagen tog 3 (!) timmar för två personer att laga och det diskas fortfarande i maskinen. Men det var det värt!

Igår kväll serverades det: Şiş köfte, Fatayer, Mhamara, Baba Ganoush, Fetaostspread och Potatis i nattlinne. Det låter väl exotiskt? Det var fantastiskt gott och det var inte sista gången det lagades libanesiskt här hemma! Och vem vet, kanske satte vi en trend här. Nästa gång kanske det blir franskt tema, eller afrikanskt... :)

1 kommentar:

  1. Mmmmm...Smarrigt...Fick också smak för libanesiskt efter lunchen vi intog i Nacka för några månader sedan. Ska norpa dina recept. Kram!

    SvaraRadera