lördag 27 november 2010

Det går bra nu!

För lite drygt 3-4 veckor sedan fick jag ett samtal från Karolinska. Det var en läkare på hudmottagningen där som mottagit min remiss. Jag nämnde tidigare att jag ringt dem för att kontrollera hur det gick med min remiss. Nu fick jag svaret att de inte tar emot nya patienter pga de har fullt och lång kö. Men eftersom att jag bollats omkring så mycket i sjukvården och mitt fall är lite speciellt så ville han ändå låta mig behandlas där. Men jag skulle inte kunna få en tid hos läkare förrän i januari. Fram tills dess ville han spara lite tid genom att låta mig testa en behandling som kommer att pågå under en längre period. Så han skrev ut 3 recept till mig. En antibiotika som jag ska ta 2 ggr om dagen i samband med mat men jag får inte äta mejeriprodukter på 4-5 timmar innan eller efter och jag får inte sola eller ta några tillskott av mineraler under tiden jag äter den. Sedan är det 2 salvor. De ska appliceras morgon och kväll. Först måste jag tvätta alla sår, sedan ska jag ta på den första salvan, låta torka och sedan ska nästa på som även den måste torka innan jag tar på mig kläder.

Det är ett litet projekt varje dag att komma ihåg att ta medicinen precis när jag äter, att undvika det som undvikas ska och att smörja morgon och kväll (det tar ca 1 timme om dagen att fixa detta). Men det har gett resultat! För närvarande har jag bara något enstaka öppet sår kvar, resten har läkt ihop (även om problem under såren fortfarande finns kvar). Jag kan röra mig mycket bättre och smärtan har minskat avsevärt. För bara någon dag sedan testade en dag utan kompresser och tejp och det gick jättebra! Den här veckan har jag känt av ett uppsving av energi, allt känns lättare och roligare och framförallt mindre smärtsamt. :)

Förutom förbättringar på "HS"-fronten så mår jag väldigt bra med min "IC" nu. Jag går på mina behandlingar på sjukhuset 1 gång i månaden och äter fortfarande medicin. Jag är inte helt symptomfri, men det är nästintill. Jag kan sova längre, jag har inte lika bråttom på toa när jag börjar känna smärtan och jag kan tom småspringa lite ibland utan att få svåra smärtor efter det. Ja, det känns lovande detta, både med HS och IC! :)

3 kommentarer:

  1. :-)) UNDERBART!!! Kram gumman!

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag har också HS har haft det i ca 10 år har behandlats med laser 3 gånger det hjälper fast tyvärr får man nya bölder på andra ställen.Sist jag var på karolinska fick jag med mig instruktioner om hur vårdcentralen kan behandla bölderna akut men dom vägrar tyvärr att göra det Läkaren Lapins rekomenderar. Det kan jag till viss del förstå dom kan ju inte så mycket om sjukdomen. Jag satt just och funderade på om man kunde starta en patientförening för oss med hs det skulle behöva. Jag vet oftast mer om sjukdomen än dom läkare jag besöker. oj det blev en lång kommentar

    SvaraRadera
  3. Glömde att skriva min mail. elinamelia@hotmail.com

    SvaraRadera