tisdag 22 december 2009

Dolda Kameran?

På grund av vissa märkliga händelser som har inträffat på senaste har jag börjat fundera på om någon spelar mig ett spratt. Allt började i måndags morse när jag var på väg till jobbet. När jag kom till garaget låste jag upp Blå Faran, ställde min väska på passagerarsätet, satte mig ner i förarsätet och försökte stänga dörren. Men dörren gick inte igen, låset hade fastnat. Jag testade upprepade gånger, men inget fungerade. Så jag gick ur bilen och försökte stänga dörren utifrån, inte heller det gick. Efter det testade jag att låsa dörren vilket inte var några problem. Min tanke var då att fråga en kvinna i garaget om hon kunde låsa dörren efter att jag satt mig, men problemet var att helt plötsligt gick dörren inte att låsa upp igen! Dörren till passagerarsätet hade inte gått att öppna på några dagar, så inte heller den dörren gick att låsa upp.

Det enda alternativet för mig var att låsa upp bakluckan. Så jag låste upp den, flyttade på lite prylar, fällde ner baksätet och sedan stängde jag bakluckan bakom mig (enklare sagt än gjort att stänga bakluckan inifrån!). Efter det klättrade jag fram i baksätet och sedan till förarsätet (inte heller det den enklaste operationen, med tanke på att utrymmet är litet och jag hade stora vinterjackan på mig dessutom). Jag löste iaf problemet och kom iväg till slut. På vägen till jobbet inhandlades låsspray och låsolja, för att efter att jag kört i ett par mil var det inte längre problem att öppna dörren.

På väg hem från jobbet samma dag, började jag av gammal vana med att låsa upp förardörren (utan problem), sätta igång Faran och sedan stänga till dörren för att behålla värmen och börja skrapa rutorna. Problemet var bara att denna gången gick det inte heller att öppna förardörren när det var dags att kliva in i bilen och nu var Blå Faran startad och väska låg inne i bilen! Jag blev så irriterad på mig själv, varför stängde jag igen dörren? Efter att jag ryckt i dörren med stor kraft ett antal gånger hade jag tur och dörren flög upp! Annars hade det blivit problematiskt... Väl hemma i garaget när jag lastade ur bilen fastnade dörren till bakluckan!

Varför känns det som att vartannat inlägg jag skriver här handlar om Faran? Efter måndagens incidenter har låsen fungerat någorlunda ok iaf, som tur är! Låssprayen var en hit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar