måndag 28 juni 2010

Första dagen i Ljubljana

Idag har vi promenerat runt i Ljubljana och upptäckt staden. Hotellet ligger väldigt bra till, mitt i smeten så det var inte långa avstånd till några av de viktigaste sevärdheterna. Det har varit soligt hela dagen, inte ett moln på himlen och runt 30 grader varmt. Trots överraskande korta avstånd så är jag nu helt slut efter dagens eskapader. Första intrycket av staden är att det är en väldigt vacker stad, med fantastisk arkitektur. Jag har varit flitig med kameran, här är några exempel på detta:

Det finns många gamla vackra byggnader i stadens centrum. Då Ljubljana råkat ut för både jordbävningar och krig som orsakat att staden i princip jämnats med marken vid flera tillfällen så är de flesta byggnader från slutet av 1800-talet.


Dragon Bridge (Zmajski most - eller som vi kallade det "smaskig must") bygdes 1901. Drakar är tydligen något av en symbol för Ljubljana. Enligt lokal sägen viftar drakarna på svansen varje gång en oskuld passerar bron. Det viftades dock inget när vi passerade där, märkligt nog.

En staty på Prešernov trg (jag har inte glömt en bokstav där, de är effektiva här i Slovenien och skippar o:et i torg). Mannen på statyn hette France Prešeren och var Sloveniens kändaste poet och författare och det är även han som har skrivit deras nationalsång.

En mycket udda och lite smått illamåendeframkallande skapelse. Konst? Ni får avgöra själva.

Graffiti på väggarna. Söta. <3>
En charmig servering längs med floden i Ljubljana, vi passade på att äta lunch där.

Franciscan church (Frančiškanska cerkev), en rosa söt kyrka alldeles runt hörnan från vårt hotell, jag kan till och med skymta klocktornet från vår balkong. När vi var inuti kyrkan vågade jag inte fota då min kamera låter så mycket och det var flera slovener där som bad vid tillfället. Eva lyckades dock knäppa ett par foton så jag kanske återkommer med bilder därifrån. Det var i alla fall väldigt vackert där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar