tisdag 29 juni 2010

Utforskning av nordvästra Slovienien

Zdravo! (Hello!)

Idag hyrde vi bil och tog en utflykt till nordvästra Slovenien. Bara några mil från Ljubljana finns en liten stad som heter Bled. Staden ligger idylliskt vid en sjö som heter Lake Bled som får sitt vatten från Alperna precis intill. Lake Bled var vackrare än vad vi kunnat föreställa oss, tyvärr tror jag inte riktigt att bilderna gör den rättvisa. Vattnet var otroligt klart, det gick att se djupt ner, samtidigt som det var riktigt turkost, väldigt vackert! I bakgrunden sträckte sig bergen mot skyarna, det var en mäktig känsla att åka in i dalen.

I Lake Bled finns en liten ö (Bled Island), Sloveniens enda riktiga ö. På ön finns en liten kyrka, Church of the Assumption. I kyrkan finns en ringklocka från 1600-talet, att ringa i denna klocka sägs bringa tur. Eftersom att motorbåtar är förbjudna på sjön tog vi en roddbåt ut till ön.

Fredrik och Eva på båten ut till ön.

Inuti kyrkan på Bled Island.

Vi fick ringa i klockan allihopa, nu borde vi ha samlat på oss tur så att det räcker ett tag.

En staty på ön.

Bled Castle (Blejski grad) balanserar 100 meter upp på en klippa vid sjön. Längst uppe i slottet åt vi en fantastisk lunch (jag åt vildsvin med jordgubbe, smaskens). Inredningen i slottet var relativt ny då den blivit plundrad vid ett flertal tillfällen, men utsidan var väldigt vacker, och utsikten ännu vackrare.

Utsikt från slottet.

Puss!

Det var ett rikt djurliv i och runt sjön. Vi såg många fiskar och här är en fågelfamilj som tagit sig ett bad.

Det var många vackra byggnader kring sjön också, de flesta har tidigare varit residenser för mäktiga slovener och jugoslaver, idag är de flesta omgjorda till vackra hotell.

Grand Hotel Toplice byggdes 1855, samtidigt som turismen satte fart i området. Från början var detta en spa resort med frisk alpinsk luft och heta välgörande bad. Detta hotell är femstjärnigt och hade en fantastisk utsikt över sjön och en lyxig inredning.

Efter Lake Bled åkte vi vidare till Lake Bohinj (Bohinjsko jezero). Bohinjsjön är inte lika turisttätt som Bled, men nästan lika vacker. Området var mer orört och det fanns inga slott eller kyrkor här, men istället fick vi vara i fred vid en liten strandremsa och resten av sällskapet passade på att ta ett bad. Friskt vatten, något kyligt med skönt svalkande var omdömena. Jag kan bara säga att det var otroligt vackert och rofyllt.

Efter Bohinj åkte vi tillbaka till Ljubljana. På kvällarna har vi ätit på olika restauranger och testat på slovenska specialiteter. Det är fortfarande otroligt varmt på kvällarna, men inte för varmt, bara väldigt behagligt. Vi sitter alltid ute, här har varje restaurang uteservering. Efter maten har vi stannat till på en sportsbar på torget med den rosa kyrkan och tittat på slutet på olika VM-matcher och njutit av en Union Beer (en god slovensk öl). Vi har det bra och njuter av livet helt enkelt!

1. Hejsan svejsan! Ni verkar ha det underbart :-) Och jag som älskar berg tyckte verkligen om bilderna som är fantastiskt fina. Fortsätt njut! Kramar

2. Men har jag missat att ni lämnat Sverige? Vilket vackert land ni har hamnat i...Otroliga bilder!
    Kramar!

3. Hej Junior! Tack för att du skrev, blev så glad att se att du lämnat kommentar ;)! Bergen är verkligen fantastiska och syns överallt i bakgrunden, vart vi än har åkt. Idag har vi gått ner i en sagolik grotta på vandring, mer info kommer om detta imorgon kväll antagligen. Hoppas att ni har det bra också, hälsa alla från mig! Kramar!

4. Hej Cat! Vad roligt att du kikat in här och upptäckt att vi faktiskt inte är kvar i Svedala! Vi kommer att vara kvar i detta underbara land tills på söndag och hoppas på att hinna med att upptäcka ännu mer innan dess! Imorgon bär det av till kusten mest sannolikt! Kika in igen och lämna gärna fler kommentarer, blir så glad då! Många kramar Linda & Fredrik