söndag 4 juli 2010

Nästa sista dagen i Slovenien

Igår var vår sista hela dag i Slovenien. Vi valde att ta det lugnt med turistandet och shoppa och kolla på fotboll istället. Vi besökte ett stort köpcentrum (BTC) i Ljubljana där det fanns massvis av klädesbutiker m.m. Det mesta är dock inte speciellt mycket billigare i Slovenien, kläderna kostar ungefär detsamma. Mat och dryck är något billigare, speciellt dryck, men för parfym och dylikt är skillnaden i pris enbart marginell.

Efter BTC gick vi till en restaurang som hade storbilds-TV utomhus och visade matchen mellan Tyskland och Argentina. Där åt vi en god lunch och njöt av underhållande fotboll. På ett torg i närheten fick vi också testa att tillverka ett eget mynt med hjälp av äldre tiders tillverkningsmetoder. Fredrik tillverkade ett varsitt halsband till honom och mig i mässing och Anders testade på att göra ett lyckomynt i Aluminium. På kvällen var det återigen dags för fotboll. Denna gången mötte Spaien Paraguay.

Nu sitter vi på planet på väg hem från Slovenien. Det har verkligen varit en fantastisk resa på all sätt och vis. Slovenien var vackrare än vi väntat oss. Med mig hem har jag, förutom nya erfarenheter och intryck även en del saker jag shoppat. Jag har bland annat köpt en vacker handgjord skål som kommer att passa perfekt för att servera sommarens sallader i. Jag har även 2 nya halsband, 2 nya toppar, 2 nya parfymer samt en ansiktskräm. På Lush köpte jag också en läppealing som smakar bubbelgum, det ska bli spännande att prova.

Jag kan klart rekommendera en tripp till Slovenien! Det största intrycket på oss gjorde vackra Lake Bled. Anders och Eva har pratat om att ta en weekendtripp dit i höst. Det var väldigt vackra och avkopplande omgivningar och åker man dit på vintern så fanns det bra möjligheter att åka skidor i backarna intill.

Fredrik provsvingar myntpräglaren.

Här smäller det!

Anders väntar medan myntmannen förbereder tillverkningen.

Pang!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar