torsdag 1 juli 2010

Sloveniens kust - Piran

Sista dagen med bilen valde vi att åka till den lilla kuststräcka som Slovenien har. Enbart 47 km kust har de, i söder tar Kroatien över och i nord Italien. Vi besökte den pittoreska hamnstaden Piran och den historiska staden Kober, också direkt vid Adriatiska havet. Då jag och Eva har fotat en del i båda städerna har jag valt att dela upp inläggen, stad för stad. Jag börjar med Piran, den första staden vi besökte.

Vi kom till Piran mitt på dagen efter att ha suttit i bilen ett par timmar. När vi klev ut slog hettan mot oss som ett slag i ansiktet, det kändes som att det var minst 40 grader även om termometern pekade på 32. I Ljubljana har det varit runt 30 grader varmt sedan vi kom hit, men det var inte i närheten av så varmt som det var i Piran.

Efter vätskepaus guidade Fredrik oss med hjälp av guidebok till, vad vi trodde skulle vara deras största torg. Istället fick vi gå i branta trappor långt upp i staden i den extrema hettan. Man blev minst sagt svettig och rätt slut i benen. När vi kommit upp hittade vi istället till "Church of Our Lady of the Snows".

Början av den långa vandringen uppåt.

Kyrkan och dess murar.

Utsikt från kyrkan ut över Adriatiska havet.

Det var många söta små hus i staden, charmiga detaljer i varje hörn.

Kommunhuset. Jag gjorde ett kap strax intill vid några säljstånd på torget och köpte med mig 2 vackra halsband.

Efter en väldigt god lunch på en fiskrestaurang i Piran som vi blev rekommenderade av en slovensk kvinna masade vi oss vidare i värmen. Vi tog bilen till nästa stad på vår lista, Kober.

1 kommentar:

  1. Maria och Jonas2 juli 2010 kl. 13:07

    Hej pa er! Vad harligt ni verkar ha det! Och vilka fantastiska bilder! Jonas har ocksa varit i Piran en gang och sager att det var en jattemysig liten by. Nu ska vi ta oss till Belfast med bil och imorgon blir det festival! Ha det gott! kramar Maria och Jonas

    SvaraRadera