tisdag 14 juli 2009

Operation inställd

Idag var jag på Kirurgen på SÖS för att genomgå en mindre operation. Tanken var att de skulle fixa mitt sår under armen. Ett sår som har funnits där i ca 1 ½ år nu, som vägrar läka. Enligt läkarna så har såret tillkommit som en biverkning till mina mediciner som jag äter mot min IC och anledningen till att det inte läker beror också på medicinerna eftersom att de sätter ner mitt immunförsvar.

Tyvärr blev operationen inställd. Kirurgerna kikade på mina sår, klämde & kände och konstaterade att jag har något som de kallade för "fisselgångar" (kan vara felstavat). Det har bildats gångar in under huden bakom mitt sår och de vet inte hur djupt dessa sträcker sig. Så innan de kan göra något måste detta undersökas närmare. Som ett första steg tog de nya prover från mitt sår för odling och jag fick ny stark antibiotika som jag ska äta tillsvidare. Sedan fick jag en remiss för mammografi med ultraljud. Detta för att utesluta bröstcancer och för att få en bättre överblick över vad som ligger under såret. Därefter ska jag till "punktionsmottagning" där de sas ska punktera mina sår. Efter det blir det förhoppningsvis operation, beroende på vad undersökningarna visar givetvis. Så det var lite mer komplicerat än vad läkarna på Hudmottagningen hade trott. Kirurgerna sa också att vid en eventuell operation måste de "vädra ut" såret, vad det innebär återstår att se.

Jag hoppas nu att det här snart får ett slut. Det känns lite jobbigt att det inte blev avklarat idag som jag hade hoppats, samtidigt positivt att de gör detta grundligt så att jag förhoppningsvis slipper problemen i framtiden.

3 kommentarer:

  1. Vad tråkigt att det inte blev av :(
    Jobbigt att bara gå och vänta men som du skriver är det ju bra att dom undersöker dig ordentligt innan dom gör något mer. Jag hoppas att du får göra resterande undersökningar snabbt och får svar på alla prover.

    Lova mig nu att du inte går och oroar dig. Jag är säker på att allt blir bra :)

    Sköt om dig!

    Bamsekram Camilla

    SvaraRadera
  2. Hehe, jag lovar. Halvt i alla fall. Klart man blir lite smånervös när de börjar prata om cancer, men jag tar det med ro. Har ju gjort en mammografi tidigare och då var det ju inga problem, denna gången är det bara en check de gör "just in case". Jag får sysselsätta tankarna med annat så kommer det att vara avklarat snabbt. :)

    Hoppas att allt är bra med dig & familjen och att ni får njuta av semestern!

    KRAM!
    Linda

    SvaraRadera