onsdag 8 juli 2009

Vacation Germanstyle!

I fredags natt, tidigt (runt kl 3) åkte jag & Fredrik på en liten minisem-ester. Vi tog flyget från Skavsta till Frankfurt Hahn (landade vid 9) och blev upphämtade av hans föräldrar Eva och Anders som bilat ner redan på torsdagen. Vi åkte från Frankfurt längs floden Mosel och fick se de fina byarna och städerna där runt omkring. Staden Wolf var en av städerna längs floden och den här bilden får representera lite hur vyerna kring Moseln såg ut. En ringlande flod med massvis av vindruveplantor längs bergsväggarna och en pitoresk liten stad/by intill vattnet. Det var otroligt vackert med många gamla byggnader och väldigt mycket växtlighet, vackra och färgstarka blommor överallt! Där skulle jag kunna bosätta mig i någon liten stuga en vacker dag. Om jag pratade tyska förstås, det var lite si och sådär med tyskarnas engelskakunskaper om vi säger så.

Vi åkte längs floden under lördagen och åt lunch i en mysig askungesageliknande by som jag dessvärre glömt bort namnet på. Vi fortsatte sedan till Mülheim där vi tog in på ett hotell som hette Weisser Bär. Ett otroligt fint hotell (4 stjärnor hade det också) som var beläget precis vid Moseln. Fredriks föräldrar ordnade en fantastisk svit till oss, med Afrikatema. Har aldrig bott i ett sådant fint rum förut, jag är mer van vid Ibis och på sin höjd Scandic när jag är ute och reser ;). Hela sviten var inredd efter det afrikanska temat i minsta detalj, badrummet var imponerande med 2 stora handfat, ett badkar med lejonfötter samt en dusch med många olika valmöjligheter (från tak i olika varianter, från sidan osv). Terassen var drömlik, stor som bara den och utsikt direkt mot vattnet i ett ostört läge. Ja, hela sviten var helt enkelt fantastisk.

Så här såg det ut i sviten när man klev in genom dörren.

Vardagsrummet.

Duschen.

Utgång till terass.

Terassen.

Skyddad insyn på terassen.

Utsikten.

Till en början hade vi lite problem med elen i rummet då ett blixtnedslag tydligen hade slagit ut allt. Men de lyckades efter några timmar ordna elen och vi fick kompensation för bekymret genom rabatt på priset, champagne och massvis av stearinljus som vi senare använde när vi badade i det fina badkaret. Så vi var så nöjda så. :) Resterande delen av lördagen spenderade vi på hotellet med att bara njuta av sviten, lugnet och en väldigt god middag på restaurangen.

På söndagen åkte vi iväg till ett slott i Cochem (Reichsburg) som byggdes runt år 1000. År 1689 förstörde fransmännen borgen och först 1868 började ruinerna att återuppbyggas. Det var ett imponerande bygge att se och vi tog en guidad tur inuti slottet och fick då se möblemanget och ta del av historian (givetvis på tyska, men som tur var fick vi en lapp på svenska att läsa under turen).

Reichsburg:
Denna "groda" vakade över borgens murar. Egentligen var det ju ingen groda utan ett lejon med rustning (men hur osannolikt är det på en skala?). Jag var inte den enda som tyckte att statyn såg ut som en groda...

Jaktfågel.

Demonstration av de vackra jaktfåglarna som bor på slottet. Den vältränade falken har satt sig ner på en av deltagarnas axel.

Ståtlig fågel.

Resten av söndagen spenderade vi på hotellet och åt gott, drack Weissbier, vilade och hade det mysigt. På måndagen tog vi tillfället i akt att utnyttja hotellets spa. Jag fick en pedikyr (välbehövd!) med nytt fint nagellack (ljusrosa!). På kvällen sov vi på ett hotell närmare flygplatsen och på tisdagsmorgonen åkte jag hem. Fredrik är fortfarande kvar och spenderar några dagar till med Anders & Eva i Tyskland, men jag behövde åka hem för att jobba. Trots att jag bara var borta i 3 dagar så var det en fantastisk upplevelse och det var roligt att få tillbringa mer tid tillsammans med Fredriks föräldrar som dessutom var så snälla att bjuda på allt under hela resan! Det tackar jag för!

Spa.

1. Du skulle passa som en hausfrau annars ;)

2. Åh, vilken härlig helg ni fick! Ser ju fantastiskt ut på alla sätt och vis :) Lyx och flärd vem kan klaga på det :)

Själv tycker jag det känns mer som om vi har höstlov än sommarlov. Det har ju regnat nästan hela veckan. Vi har spenderat tiden med att vara på IKEA, bakat, spelat minigolf och varit på lekland för att Isac skulle få göra sig av med lite energi. Nu hoppas vi lite bättre väder så att vi får åka till stranden nån dag i alla fall :)

Ha det gott!
    Kram Camilla

3. Ja, det var verkligen fantastiskt! :)

Tråkigt att första veckan blev så regnig för din del, men det verkar som att ni lyckades sysselsätta er rätt bra ändå! Helgen blev ju rätt fin och denna vecka har ju varit lite ostadig men ändå mest sol - hoppas på att vädret fortsätter att bli bättre så att ni får njuta lite av semestern också!