söndag 7 mars 2010

Plantexperimentet

För några år sedan testade jag att odla egna kryddor. Det gick väldigt bra, åtminstone med basilikan. Jag odlade så mycket att jag hade ett helt litet akvarium på balkongen på sommaren där det bara var att plocka när det var dags för matlagning. Efter det har jag enbart köpt färdigodlad basilika och haft på balkongen, bara för att jag har varit för sent ute för att odla själv. I år ska det bli ändring på det!

Jag beställde fröer från Frö med posten för ett tag sedan och i lördags hämtade jag ut dem på ICA. Jag beställde vanlig basilika, basilika "balcon star", vita pelargoner, lila hängpelargoner och grekisk oregano. Idag har jag sått de små fröena! Det ska bli spännande att följa deras utveckling, vi får väl se hur pass duktig jag är på att ta hand om dem. Denna gång köpte jag en så kallad "pluggbox" som ska underlätta förkultiveringen, enligt beskrivningarna verkar den ju helt fantastisk, framtiden får avgöra om det stämmer.


2 kommentarer:

  1. Ah, perfekt. Jag behöver lite vita pelargoner till balkongen till våren. Se till att så några plantor till syster Maria också! ;)

    SvaraRadera
  2. Hehe, jag har faktiskt tänkt på dig i min plan(t)ering ;). Om allt faller väl ut får du både basilika och pelargoner. Men räkna inte med det, vem vet om de små liven kommer att frodas hos mig eller inte... ;)

    SvaraRadera