måndag 16 augusti 2010

En tripp till Göteborg

Efter att vi kom tillbaka från Prag beslutade vi oss för att ta en roadtrip till Göteborg för att träffa Fredriks bror Robert, hans tjej Marita och deras son Wille. I lördags morse vid 9-tiden åkte vi. Resan tog strax över 6 timmar med några kortare stopp på vägen. Fredrik körde hela vägen och jag småsov emellanåt. Vi började känna oss lite småkrassliga båda två med förkylningssymptom redan i bilen, men det var lite sent att vända då. Runt 15:30-tiden var vi på plats, men vi fick leta parkering en stund innan vi kunde bära upp våra väskor till Robert.

Väl på plats tog vi en kortare vätskepaus sedan mötte vi upp en kompis, Erik, som guidade oss till Liseberg via spårtrafiken. När vi kom fram till Liseberg mötte vi upp en annan vän, Per och hans tjej Jessica. Tillsammans åt vi en god middag på "Spökbaren" som låg precis intill Lisebergs motsvarighet till Grönans "spökhuset". Spökbaren var inredd med läskiga detaljer och mitt i middagen kunde vi plötsligt höra en motorsåg eller få besök av ett spöke vid bordet. På menyn fanns det bara läskigheter, speciellt minnesvärt var exempelvis; "Slaktarens biff", "De sorgsna suckarnas Caesarsallad", "Vitlöksbröd som stoppar vampyrer", läskig läsk, lättskrämd lättöl mf.l. Det var en välsmakande middag med trevligt sällskap, kul att få träffa våra Göteborgsvänner!

Efter middagen tog vi ett besök på Spökhotellet Gasten. Vi fick gå in i en grupp på runt 8 personer där man skulle hålla händerna på axlarna på den person som gick framför en. Längst fram gick ett par småbarn och jag hade även en liten tjej bakom mig som blev livrädd varje gång ett spöke dök upp. Rädslan ackompanjerades av ett högt skrik varje gång, vilket ledde till att min hörsel blev något nedsatt under turen. Barnen som gick längst fram såg till att det blev ett högt tempo genom hela hotellet då de var bra skraja de med. Turen tog inte mer än 2-3 minuter pga detta, men vissa saker vi såg var lite småroliga.

Efter besöket på Spökhotellet satsade vi pengar på några lyckohjul (men inga vinster fick vi), gjorde några femkampsgrenar och så åkte vi ett par attraktioner. Vi fick köa i 35 minuter för att få åka Balder, vilket det helt klart var värt - det var en häftig åktur med många omgångar negativa g-krafter då man lättade från sätet. Sedan åkte vi även Hanghai, en av Lisebergs nyaste åkattraktioner som bjöd på ett härligt pirr i magen. Strax innan stängning tog vi spårvagnen tillbaka till Roberts lägenhet.

Igår söndag hade vi en lugn och mysig förmiddag hemma hos Robert då vi pratade, kikade i lite fotoalbum och lekte med Wille. Wille är en riktig charmör på 2 ½ år och jag tror att han fattade tycke för mig. Han matade mig med godis, jag fick en av hans nappar (den rosa som är hans favoritfärg dessutom), han pratade och lekte med mig och när vi tog en promenad för att äta lunch var det jag som skulle hålla hans hand hela vägen. Vi åt en supergod lunch på en grekisk restaurang vid Linnéplatsen.

Vid kl 16:30 påbörjade vi vår resa hemåt då både jag och Fredrik blivit ordentligt förkylda, så det var ingen idé att stanna kvar utan vi ville båda hem för att kurera oss. Vi tog E20 ner till Göteborg men bestämde oss för att ta E4:an hem för att vi hört att den vägen är mycket bättre. Tyvärr hade vi otur då vi lyckades tima ett väggbygge mellan Gränna och Ödeshög som skapat milslånga stillastående köer. Vi tog en matpaus vid Brahehus, men sedan var det ett par timmar i långsamma köer. Resan hem tog sammanlagt ca 8 ½ timmar, vilket kan jämföras med ditresan som tog ca 6 timmar. Fredrik insisterade på att köra hela vägen, så jag hade det bra som kunde sova bort några timmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar