lördag 7 augusti 2010

The shower is working outside but not inside...

Är en klassisk kommentar som uttalades av vem...? Först rätt vinner äran!

Igår anlände vi till Prag på eftermiddagen. Resan gick bra, men flyget var något försenat och vår transfer var inte på plats när vi kom. Men vi väntade lite och det löste sig. Lägenheten vi bor i är fantastiskt fin, stor, ljus, inredd med tjeckiska antikviteter och har en fin balkong med en fenomenal utsikt. Området är lugnt, men det är mycket turister dagtid. Det känns lite som att vi bor i motsvarigheten till Gamla Stan i Stockholm.

Tyvärr har vi haft en del problem i lägenheten sen vi kom. Internet funkar inte, kylen är inte kall och duschen är inte varm (!). Jag lyckades ta en 3 minuter lång dusch igår med varmt vatten, men sen blev det plötsligt iskallt när jag hade schampoo i håret och duschcreme över hela kroppen. Det var inte skönt att duscha av det, för att uttrycka mig milt. Det regnar ute och regnvattnet är varmare än duschen, vi har haft funderingar på att ställa oss nakna ute på balkongen istället. ;)

Igår gick vi runt och utforskade området. Det tog lång tid att bara gå en liten sträcka eftersom att vi stannade ofta för att kolla in omgivningarna. Vi har stött på flera butiker som säljer marionettdockor som används i dockföreställningar (tydligen väldigt poppis i Tjeckien) och ett ”absintcafé” med massvis av olika sorters absint i alla möjliga färger som bland annat serverar ”Ice cream with cannabis” (dock har vi inte testat än). Vi åt en god middag på en mysig romantisk restaurang.

Efter middagen gick vi in till en minmarket och köpte lite nödvändigheter till lägenheten i form av 5 olika sorters öl som vi har tänkt att testa på under vistelsen. På restaurangen testade vi ”Velkopopovicky Kozel” som enligt guideboken kan vara världens bästa öl och den var verkligen fantastiskt god också. Tjeckerna innehar världsrekordet i att dricka öl, snittet är 191 liter per invånare och år, så det är inte så konstigt att det bryggs öl i världsklass här.

Idag har vi startat dagen med en veganfrukost på Castle Steps. Tydligen är ägaren av vårt boende en strikt vegan och därför får enbart gästerna äta veganmat också. Allting i lägenheten är ekologiskt, cruelty free och bra på alla sätt och vis tydligen. Veganmat innebär ju förutom avsaknad av kött osv även avsaknad av mjölk, ost, ägg m.m. För en som inte är vegan så blir ju detta en något annorlunda frukost. Men det var överraskande gott och mättande! Dock blev jag sugen på att övermanna en kvinna som kom in med en tallrik scrambled eggs, omelett, ost och skinka som hon införskaffat sig på annat håll.

Just nu sitter jag i sängen i lägenheten och vi planerar vad vi ska göra idag. I handen har jag en flaska Staropramen, nam nam! Det spöragnar ute så det finns en risk att vi bestämmer oss för att ta det lite lugnt idag. Jag ska försöka uppdatera bloggen senare när vi tar oss ut och kan komma förbi hotellet för att få tillgång till internet.

I Prag tar man sig bäst fram till fots har vi både läst och hört. Efter frukosten träffade vi dock på en guidad tur där de tog sig fram på följande fordon. Toppen för trötta turistfötter! ;)

Den något pråliga italienska ambassaden som finns på samma gata som vår lägenhet.

Det röda fåret som pryder denna fasad är en ovanlig symbol som inte ens nuvarande ägare känner till betydelsen av. Den är omnämnd i vår ena guidebok som en av Prags många charmiga kännetecken. Varje hus har två nummerskyltar, en i blått som påvisar gatunumret och en i rött som hänvisar till fastighetsregistret.