söndag 8 augusti 2010

Romantikens Prag

Idag startade vi vår sightseeingdag med en öl nere på den lokala puben. Trots att den ligger mitt i turiststråket kostar en vanlig öl inte mer än motsvarande 14 svenska kr och vi har observerat ännu billigare öl på andra ställen. När ölen dessutom är fantastiskt god här i Tjeckien är det inte konstigt att det blir en del öldrickande under vår vistelse. :) I början av dagen fanns det en del oroväckande mörka gråa moln på himlen, men det klarnade upp allt eftersom och slutligen blev det en vacker och solig dag.

Efter en bra start fortsatte vi mot Prague Castle. Där fanns en väldigt imponerande gotisk kyrka som tornade upp sig när man trädde in på området och en fin utsikt över Prag.Vi tillbringade en bra stund med att vandra omkring bland alla vackra byggnader (precis som en stor mängd andra turister), fota och beundra. Vi stannade till lite extra vid en smed som smidde halsband, klockor (sådana man ringer i), vinöppnare m.m. Det var ett imponerande hantverk och vi köpte slutligen 2 halsband också, för 210 ck styck, motsvarande ca 84 svenska kr.

Efter besöket på Pragborgen vandrade vi genom de vackra trädgårdar som anlades nedanför borgen någon gång på 1700-talet. Det var väldigt fint och romantiskt och inte lika turisttätt som förra attraktionen. Vi strosade långsamt, pausade ofta på någon parkbänk här och där och bara hade det mysigt. Vi avrundade besöket med en glass på ett mysigt litet fik precis utanför trädgårdarna.

På vår promenad tillbaka till lägenheten stannade vi i en del butiker och spanade in ”Bohemian Crystal” som Tjeckien är kända för. Handgjord kristall i form av glas, karaffer, vaser och massvis av andra föremål. Vi har funderat på att införskaffa oss en häftig whiskeykaraff tillsammans med whiskeyglas, vi får se om det blir av. Vi stannade också till vid Castle Steps reception och bokade oss faktiskt en Segway Tour tills på tisdag (de där roliga prylarna jag visade foto på första dagen – som man kan åka på istället för att gå). Det såg så roligt ut, så det blir säkert kul.

Efter en dusch på hotellet gick vi ut och åt middag på ett ställe som heter Cowboys. Ett lite finare Steakhouse med servering på takterassen. Då hissar inte existerar i dessa gamla byggnader var det några trappor man fick kämpa sig uppför innan vi anlände till serveringen. Jag var döhungrig då kl var över 21 och vi inte ätit något sedan frukost (kl 9), bortsett från en glass, det är lätt att glömma bort att äta och dricka när man är så upptagen med att turista.

Vi beställde in en varsin ”Eye rib” steak som var fantastiskt god. Köttet var mört, smälte riktigt i munnen och var otroligt smakrikt, precis som tillbehören på tallriken. Till efterrätt valde jag en chokladfondant med jordgubbar och vaniljglass till som också var otroligt god. Maten ackompanjerades av lågmäld musik och syrsor som sjöng i trädgårdarna bredvid. Det var en magisk kväll, romantisk och vi var mer än nöjda med den fantastiska maten. Detta var en fin restaurang med bra service, ändå kom vi undan med motsvarande ca 650 svenska kr per person för middag, efterrätt, öl, läsk, espresso samt dricks. En middag på andra restauranger kostar normalt sett runt 40-80 SEK för en huvudrätt, så här i Tjeckien kommer man rätt billigt undan när det gäller mat och dricka.

Dessa vaktade vid entrén till Prag Castle.

Vackra byggnader vid Pragborgen.

Den otroligt maffiga kyrkan som inte görs rättvisa på foton.

Detaljbild.

Inuti kyrkan.

Smeden i arbete.

Utsikt från Prag Castle.

Den vackra romantiska trädgården vi vandrade genom.

Undrar vart den här trappan leder?

Ingången till Parlamentet i Prag.

En staty vid S:t Nicolaus.

S:t Nicolaus.

Cowboys från ovan.

Detaljbild Cowboys, en gyllene kossa. :)