måndag 30 augusti 2010

Hidradenitis Suppurativa

I förra veckan hände något som blev lite av en "eye-opener" för mig. Jag fick ytterligare ett nytt märkligt symptom (jag ska inte gå in på några detaljer), som skrämde mig. Jag satte mig ner och googlade lite och hittade en del information som var bra. När jag satt där och läste fick jag för mig att söka lite på mina hudproblem som tyvärr eskalerat på sistone. Efter några få minuter hittade jag en sida där en tjej med liknande problem hade frågat en dermatolog om vad det kunde vara som hon råkat ut för. Dermatologen svarade att det antagligen rörde sig om "Hidradenitis Suppurativa" (HS), en hudsjukdom och hon tyckte att tjejen skulle uppsöka hudläkare.

När jag letade vidare i informationsrymden på sjukdomen hittade jag väldigt mycket information som passade skrämmande mycket in på min sjukdomsbild. Jag gick till vårdcentralen för att få en remiss till Karolinskas hudklinik (nu är jag trött på att bollas omkring på olika avdelningar på SÖS för att ingen vet vad det är). Jag fick träffa verksamhetschefen på vårdcentralen som var en god lyssnare. Jag pratade på en bra stund och sedan klämde och kände hon lite. Hennes diagnos var att jag mycket riktigt har HS och jag fick även en remiss till KS. På KS har de forskat om HS och en behandlingsmetod som innefattar koldioxidlaser (fråga mig inte vad det är, för så långt har jag inte kommit i mina efterforskningar) som har visat sig varit framgångsrik för vissa stadier av HS. Nu ser jag fram emot att få komma dit och förhoppningsvis få lite riktig hjälp! Jag är trött på att ha ont och att ha sår som aldrig läker, det tar på krafterna.

1 kommentar:

  1. Hej,

    Linda heter jag som skriver till dig angående dina hudproblem. Vi har just nu ett spännande projekt på gång som handlar om just det du har.

    Kontakta mig så berättar jag mer

    Mvh

    Linda

    lilul@hotmail.com

    SvaraRadera