söndag 20 september 2009

Fortsättning renovering part II

Nu har renoveringen verkligen tagit fart! Förra lördagen kom min underbara kollega Linda ("Junior") över och hjälpte mig och Fredrik med förberedningarna inför spacklingen. Hon hyvlade tapetvådskanter och tejpade i oändlighet medan jag och Fredrik demolerade socklar, tog bort alla eluttag, lampknappar och telefonuttag och påbörjade spacklingen. Givetvis råkade klantiga jag få en rejäl elstöt när jag skulle illustrera för Fredrik hur han skulle tejpa ovanpå det öppna eluttaget, jag la helt enkelt handen över hela uttaget och blev ytterst förvånad när elen for igenom min kropp ;). Förutom detta var arbetet relativt incidentfritt. Vid 16-tiden var jag själv kvar och jag spacklade köket, hallen och korridoren och jag var klar först strax innan midnatt.

På söndagen började vi tidigt med att tejpa klart, spackla ytterligare på vissa ställen och sedan börja måla. Per var en stjärna och ställde upp med att hjälpa till att måla första omgången. Det var mycket detaljmålning då det är flera kanter som inte rollern kom åt i köket, hallen och korridoren. Efter att första målningen var klar bjöd Linda på middag hemma hos henne (tack!). En skön paus från spackeldammet och lukten av målarfärg och en fantastiskt god lasagne! Det var så skönt att få sitta ner en stund, fötterna, ryggen och axlarna värkte som bara den, det blev inte många pauser när vi jobbade. Efter att vi kom hem målade vi omgång nr 2 och kom i säng par timmar efter midnatt.

På måndag kväll efter jobbet kom Magnus förbi. Vi åt en god middag på Piloten och sedan satte han igång med att lägga golv i kök och korridor. Arbetet fortsatte tisdag kväll fram till sent på natten och nu är det nytt fint golv i hela korridoren och nästan hela köket! Bara lite golvläggning kvar i köket och sedan hallen. Magnus kom med idén att lägga golvet kring golv- och tacksockeln i köket också. Lite svårt att förklara i text, men när det väl är klart kommer givetvis foton! Förutom det kvarvarande golvet återstår att lägga socklar, lister, montera nya eluttag, telefonuttag samt lampknappar. Efter det ska vi byta ut dörrarna i lägenheten och ordna persienner i köket. Sedan får vi se hur mycket pengar som finns kvar i kassan! Jag vill definitivt byta ut handtagen i köket och det hade varit fint att måla om köksluckorna också. Men en sak i taget. Nu vill jag främst bli klar med golv och lister i köket så att vi kan börja flytta tillbaka möblerna, för nu står allt i vardagsrummet och det är lite väl trångt. Lite foton:

KÖKET

Köket innan renovering.
Spacklat!
Per målar köket.
Med ett leende på läpparna.
Målat kök.

"KORRIDOREN"

Korridoren innan renoveringen.
Här tog vi bort de väggfasta garderoberna.
Så här såg det ut under skåpen. Inget golv och ingen tapet bakom.
Spacklat. Mycket spackeldamm!
Fredrik målar.
Per har klottrat...

HALLEN

Hallinredningen innan renovering.
Hatthyllan.
Så här såg det ut under och bakom det väggfasta skåpet.
Mycket spackel krävdes här.
Spacklat och målning påbörjad.
Nu har Per varit framme och klottrat igen. Lite sött var det ju, men det blev dessvärre jobbigt att ta bort då bokstäverna hunnit torka innan det var dags för målning.

GOLVET

Den läckra gamla plastmattan.
Det nya golvet som ska läggas i kök & korridor.
Det gamla golvet kontra det nya!
Första plankan lagd!
Magnus jobbar hårt!
Väldigt hårt.
Många kanter så golvet måste sågas till ordentligt.
Mellan korridor och kök.
Så här långt har vi kommit so far.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar