tisdag 29 september 2009

Mardröm!

I natt hade jag en hemsk mardröm, den var så verklighetstrogen och intensiv att jag vaknade gråtandes. I drömmen var jag i min lägenhet, i badrummet. Jag hade börjat tappa upp ett bad i badkaret samtidigt som jag stod och sköljde vatten i handfatet och tvättade ansiktet. Plötsligt upptäckte jag att badkaret var mer än överfullt, vattnet hade, hur ska jag beskriva det här, stigit ovanför badkaret utan att rinna ut i avloppet. Det hade istället bildat någon slags osynlig vägg mot handfatet, så där jag stod var det torrt, men precis intill var vattennivån högre än mig själv. Vattnet rann fortfarande i kranen i badkaret och jag förstod att jag var tvungen att försöka stänga av kranen innan katastrofen var ett faktum. Så jag tog ett djupt andetag och gick in i bubblan av vatten. När jag träder in spricker bubblan och vatten forsar ut i hela badrummet och fyller badrummet upp till midjan i vatten. Till min fasa ser jag att vattnet sipprar ut under badrumsdörren och in i resten av lägenheten. Jag öppnar dörren och springer ut...

Utanför badrummet möts jag av en lägenhet i kaos. Det är vatten överallt! Och det ser ut som att vattnet varit där länge, golvet är helt förstört - i vardgsrummet har lacken försvunnit från det nylackade golvet och det är fläckigt av mögel. I sovrummet, köket, hallen och korridoren där jag lagt laminat har det på vissa ställen brytits upp och flyter nu omkring i det meterhöga vattnet. På väggarna sipprar färg, mina fina nymålade stockholmsvita väggar är nu inte längre vita utan helt fläckiga, de gamla tapeterna syns igenom på sina ställen. Hela väggarna upp till tak är förstörda (hur nu det gått till med meterhögt vatten - man kan ju inte påstå att drömmar är logiska)... Den första tanken är "försäkringsbolaget kommer att täcka skadorna" och den andra är: "NEJ! Jag orkar inte med en renovering till!"... Som tur var vaknade jag precis därefter, dock med tårdränkta kinder och en sorglig känsla. Skönt att renoveringen snart är klar, jag tror att det blivit lite intensivt den senaste tiden. ;)

1 kommentar:

  1. Hallå där!!

    fy vilken dröm.. ibland skulle man vilja kunna tyda drömmar..
    vad de betyder egentligen

    kram på dig
    A-C

    SvaraRadera