måndag 31 augusti 2009

Augustikryssning

Under veckan som har gått har jag, förutom att jag har jobbat mestadels pysslat hemma (oljat bord, stolar, målat stolar, rensat avlopp, städat osv) samt förberett mig för att åka på kryssning (klippt håret, solat osv). I fredags var det dags. Jag, Josefin och Tina möttes upp av Ingela utanför dörrarna till jobbet och vi fick åka i Ingelas bil till båten. Båten gick kl 18 och vi hade bokat bord i deras a la carte restaurang (Food Garden) vid samma tidpunkt, så vi hann inte mer än slänga ifrån oss väskorna nere i hytten innan det var dags att påbörja kvällen som inleddes med fördrinkar och en fantastiskt god middag. Jag åt kalventrecote med tomat och mozarellainbakad potatis, köttet var perfekt och potatisen mycket välsmakande.

Efter att vi suttit ner, ätit och druckit tog vi oss till tax freen där vi inhandlade kvällens dricka och även en del annat smått och gott. Sedan bar det av till hytten. I hytten gjorde vi oss iordning i lugn takt, drack, pratade och lyssnade på musik. Jag upprättade även en del regler för kvällen så Josefin hade fått svaret ”Följ reglerna” i vår svarsbok (svarsboken innehåller precis som namnet antyder enbart svar, frågorna får man ställa själv) på jobbet. Mitt svar hade varit ”tänk praktiskt”, så då inledde jag alltså med följande regler:

# 1 Det finns inga regler.
# 2 Följ alltid regel nr 1.
# 3 Take every change you get.
# 4 (tillkom vid 1-snåret när Josefin tyckte att det var passande att gå & lägga sig) Ingen läggdags innan kl 03:00!!

Men Josefin var trogen sitt svar hela kvällen och följde helt enkelt regel nr 1 (och 2). Innan det var dags för det hände dock en massa annat. Vi upptäckte när vi var nere i hytten och gjorde oss iordning att helt plötsligt var kl 23:30! Jag hade vid tillfället inte ens valt kläder, så att klockan hunnit bli så mycket kom som något av en chock. Vi stressade på och begav oss strax därefter till Fun Club. Där tillbringade vi kvällen med glada, öppna, sociala och underliga människor. Vi lyckades tappa bort varandra, oss själva, hitta varandra igen, dricka, äta, skratta...

Något jag aldrig slutar förundras över på dessa båtar är mixen av människor. Alla åldrar och stilar är i princip representerade där och alla (ja, nästan iaf) är så öppna och pratglada. Gränser suddas ut, vett kastas ut genom rutan och folk gör de konstigaste saker, sådant som ingen skulle våga göra i land. Cinderella måste vara en av de värsta partybåtarna, vissa andra jag har åkt har det varit mer ”städat” på. Men Cinderella kan man lita på, där finns faktiskt nästintill inga regler. Killarna i hytten bredvid oss hade shoppingvagnsrace tidigt på lördagsmorgonen, folk stöter på varandra till höger & vänster och man blir ständigt överraskad av hur människor beter sig och vad man kan hitta på de mest udda ställen på båten.

Vi hade i alla fall väldigt kul, Jossan somnade först, sen Tina och kort därefter jag (kom i säng runt 03:30). Ingela var ute och surrade ett tag till och jag sov så djupt när hon kom in i hytten att jag inte ens vaknade när hon kom tillbaka. Dagen därpå, på lördagen tog vi det lugnt på förmiddagen och åt sedan buffé vid kl 13. Buffén var sisådär när det gäller utbudet, men man är oftast inte så kräsen dagen efter, det var gott att få mat i sig. Efter lite mer tax free shopping var vi åter i land, lite tröttare, lite blekare och med lite tyngre packning än när vi gick på båten ett dygn tidigare.

På söndagen var jag flitig och målade stol, tvättade, packade upp, diskade osv. På kvällen hämtade jag upp Maria & Satine och vi åkte över till mormor för middag och kortspel. Lika trevligt som vanligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar